Korte geschiedenis

Kiwanis: Wereldwijd actief in 88 landen met ruim 300.000 leden

Ontstaan van Kiwanisclub Uden Veghel

Op 18 juni 1994 werd Kiwanisclub Uden-Veghel officieel gecharterd. Om te kunnen charteren moest in de 5 jaar die daaraan vooraf gingen een charterproject worden afgerond. Dit project bestond uit de verkoop van 300 Uden- en 300 Veghelspelen, een soort monopolyspel, gesponsord door diverse bedrijven uit de regio's Uden en Veghel. De opbrengst van ruim 30.000 gulden werd besteed aan de bouw van een gehandicaptenlift in het zwembad van de gemeente Uden.

Op 29 juni 2019 vierde Kiwanisclub Uden-Veghel haar 25-jarig bestaan als serviceclub.

Kiwanisclub Uden-Veghel is lid van de wereldwijde organisatie van serviceclubs: Kiwanis.  Deze clubs brengen via allerlei activiteiten geld bijeen om goede doelen te kunnen ondersteunen, waarin met name kinderen centraal staan. Naast deze filantropische doelstelling heeft iedere Kiwanis club vooral gezelligheid en persoonlijke ontwikkeling van het individuele lid voor ogen.

Kiwanis clubs zijn qua samenstelling gemengd, of bestaan alleen uit mannen of vrouwen. Tevens zijn er speciale jongerenclubs. Het mooie is dat de clubleden afkomstig zijn uit alle lagen van de bevolking. Interesse in een eventueel lidmaatschap kan kenbaar gemaakt worden bij de desbetreffende club, maar voor toelating moet men uiteindelijk officieel gevraagd worden.

De zes doelstellingen van Kiwanis

1. Menselijke en geestelijke waarden boven materiële waarden stellen.
2. In het dagelijkse leven toepassen van de Gulden Regel: “Behandel een ander zoals je zelf behandeld zou willen worden”.
3. Positief werken aan kansen die op je af komen.
4. Laat zien wie je bent door bewust, actief en doeltreffend mee te doen aan projecten, die kunnen bijdragen aan een betere maatschappij.
5. Door frequent bezoeken van de Kiwanisclub blijvende en waardevolle vriendschappen opbouwen.
6. Rechtvaardigheid en loyaliteit bevorderen.

Onze geschiedenis in een notendop

Kiwanis is een initiatief van twee Amerikanen. Zij kregen het idee om mensen met uiteenlopende beroepen samen te brengen in een vriendenkring, met de bedoeling elkaar wederzijds te steunen en te helpen. Dit tot de oprichting van de eerste club in Detroit op 21 januari 1915 – sindsdien onze officiële oprichtingsdatum. Een jaar later ging Kiwanis internationaal door de oprichting van de eerste Canadese club in Hamilton, Ontario. Met de oprichting van een serviceclub in Wenen zette Kiwanis in 1961 voor het eerst voet buiten eigen continent. En met succes.

De eerste Nederlandse club werd in 1965 in Amsterdam opgericht en Kiwanis Uden-Veghel 10 april 1989. In heel Nederland zijn er circa 2500 leden en in Uden-Veghel 19 leden.

Waar komt de naam Kiwanis vandaan?

De woorden 'NunKee-wan-is' vormen de basis van de naam Kiwanis en stammen uit de taal van de Ochipew Indianen, die leefden in de omgeving van Detroit. Ze worden waarschijnlijk het beste vertaald met: 'Wij hebben plezier - wij laten van ons horen'. In Nederland wordt de naam Kiwanis graag uitgelegd als 'Laat zien wie en wat je bent'.

Kiwanis in cijfers

Kiwanis International heeft clubs in 88 landen met totaal circa 307.000 leden. Verreweg de meeste clubs bevinden zich in de Verenigde Staten en Canada, maar u vindt ons aan een scala aan Europese, Afrikaanse en Aziatische landen. Hier in Nederland kennen we zo'n 96 clubs met een kleine 1850 leden. Het District Nederland is verdeeld in 14 divisies, met elk een eigen Luitenant-gouverneur – uiteraard ook een vrijwilligersfunctie.  Elke club is overigens autonoom in zijn handelen, al is deze wel gebonden aan de reglementen van Kiwanis International, gevestigd in de VS, Indianapolis.

Jong Kiwanis

Wereldwijd zijn verschillende kinderclubs actief zijn voor Kiwanis, voor leeftijden variërend tussen de zes en achttien jaar. In Nederland hebben we helaas nog geen serviceclub voor de kleintjes. Wel zijn we trots op onze twee 'Junior' afdelingen, speciaal voor jongvolwassenen.

Meer Kiwanis-info gewenst? Andere vragen?

We kunnen ons voorstellen dat u aanvullende vragen heeft over onze organisatie en wat we zoal doen. In dit geval staan wij u graag te woord via onze contactpagina.